Koncem září odjíždí Walter Pavliš na Sardinii a Korsiku zkoumat potopené vraky lodí a letadel z II. světové války.
Walter Pavliš (*1971), ředitel obchodu a oddělení PR společnosti ecommerce.cz, žije trvale v Brně. Jezdí v automobilu Land Rover Defender; tento typ i model vozidla je pro něj právě tím, které si vždy přál. Těžko říci co by se muselo stát, aby měnil. Mezi jeho tři nejoblíbenější značky patří Google, ecommerce a Sazka.
.
Na Sardinii částečně letíme a částečně jedeme autem, protože do letadla bychom nedostali naše potápěčské vybavení. Na výpravu nás jede celkem 12, výbava pro každého potápěče váží kolem 30 kilogramů, v letadle se navíc nesmí převážet tlakové lahve kvůli riziku výbuchu. Takže půlka z nás jede autem, druhá se na místo dopraví letecky. Ze Sardinie pokračujeme na největší české plachetnici, která se jmenuje Panta Rhei.
Jeto špička mezi českými plachetnicemi, měří více než jednadvacet a půl metru a její výška je jako sedmipatrový dům. Na ní obeplujeme severovýchodní stranu Sardinie až k jižnímu konci Korsiky, tam uděláme smyčku a poplujeme zpátky.
Po cestě se chceme potopit a prozkoumat šest vraků lodí a letadel, převážně z II. světové války. Existuje databáze všech nalezených vraků po celém světě, my jsme si vybrali ty, které jsou pro nás vhodné. Tedy leží v hloubce okolo 40 – 50 metrů a jsou něčím zajímavé. Buď jsou dobře zachovalé, nebo je není lehké jen tak najít.
Jestli se zvládneme potopit ke všem, bude samozřejmě záviset na počasí a vlnách. Máme v plánu si vraky nafilmovat a nafotit, stačí nám radost z toho, že se k vraku, případně do něj, vůbec dostaneme.
Nejbližším místem kde je hoděn vraků je Rudé moře a to nejenom těch historických. Leží zde například Salam Express, trajekt, který se potopil před 19 lety. Převážel poutníky z Mekky do Egypta a na cestě narazil v plné rychlosti na korálový útes. Podle oficiálních údajů na něm tehdy cestovalo 650 osob, katastrofu přežilo jen 180 lidí.
Svědkové však tvrdí, že na trajektu bylo až dvojnásobné množství pasažérů, tragédii tedy zřejmě nepřežilo téměř 1600 osob. Loď vezla automobily, spousty darů, kvůli nimž se mnozí cestující nedostali ven z kajut. Mnoho lidí se z lodě při havárii dostalo, ale spletli si světla přístavu s majákem a řada z nich přišla o život na útesech. Tento vrak, který i po letech vypadá, jakoby se tragédie stala včera, je pietním místem, podle toho by se měli potápěči chovat, ne vždy tomu však je.
Nejznámější a nejbližší oblastí je právě Rudé moře. Člověk, který se chce potopit k vraku zvenku, musí mít potápěčský výcvik Advance Diver a za sebou minimálně několik desítek hodin potápění a také zkušeného průvodce. Samozřejmě si také musí vybrat vhodný typ vraku, především ne příliš hluboko.
Bohužel je až neuvěřitelné, jací začátečníci se občas k vrakům potápějí, i když je to poměrně nebezpečné. Do vraků by se měl odvážit jen opravdu zkušený potápěč, který se řídí řadou bezpečnostních opatření. Toto potápění patří k nebezpečným, na člověka se může sesunout stěna, zavalit nábytek, nebo se může zamotat to sítí a lan, kterými bývají vraky opředeny. Pohled na potápěče, kteří v sítích uvázli a došel jim vzduch, nepatří rozhodně k nepříjemnějším.
Jedna loď, ke které bychom se rádi dostali, převážela malinké lahve vína do Afriky. Celá léta se tam dalo potápět a z vraku postupně tahat víno. Loď ale bohužel převážela také dynamit, se kterým byly spojené údajně útoky mafie v Itálii, takže nakonec Italové dolní část vraku zabetonovali.
V podstatě ano, i když to není profesionál. Vařit bude renomovaný historik René Černý, který se uvolil nás krmit, přestože jej to bude stát několik ponorů. Vaření jej baví a umí to opravdu dobře. V těchto dnech sestavujeme nástřel jídelníčku, nakupovat zásoby budeme až na Sardinii, věříme také, že se nám podaří ulovit pár ryb.
Jste poměrně známý tím, že pokud už cestujete, snažíte se přitom řešit nějaké záhady, spojené s daným místem. Máte v plánu zkoumat něco podobného na Sardinii či Korsice?
V tomto případě mi budou docela stačit příběhy, které jsou spojené s jednotlivými vraky, i když i tady by se dalo najít dost otázek k vyřešení. U vraků letadel se například někdy marně pátrá, kdo letadlo pilotoval, případě, proč havaroval. Kolem břehů Sardinie řádila v době II. světové války britská ponorka jménem Safari, která má zajímavou historii a řadu těchto vraků na svědomí.
Do letadla se hůř vstupuje, jsou tam menší otvory a menší prostory k prozkoumání – kokpit, případně bombardovací část. Letadla bývají více poškozena kvůli své hliníkové konstrukci, lodě vydrží více, jsou z oceli. A je tam víc možností, kam se podívat.
Určitě se ještě vypravím za záhadou, po níž už pátráme 17 let – měsíční šachtou. Tentokrát máme indicie, jež by nám opravdu mohli pomoci unikátní místo najít. A kromě klasické dovolené s rodinou chystám příští rok expedici na čtyřkolkách do Mongolska.
Zdroj (photocredit) úvodní fotografie: Marco Alioli aka Marcus
Facebook komentáře:
Při nákupu zájezdu v režimu first minute mohou Češi v letošním roce ušetřit v průměru 18 % z katalogové ceny pobytu. Vyplývá to ze srovnání nabídek cestovních kanceláří na sezónu 2013, které provedla cestovní agentura Invia.cz. Díky včasnému nákupu mohou lidé získat k zájezdu bonusy navíc. Letos cestovní kanceláře nabízí ve větší míře parkování na […]